Initiatiefnemers
Sima de Bruyn-Daoud
Mijn naam is Sima de Bruyn-Daoud, oprichter en voorzitter van stichting iQ+.Ik ben geboren in een klein plaatsje in Marokko en getogen in een dorp in Nederland en ik omschrijf mijzelf als bruggenbouwer. Als kind stond ik tussen twee culturen, waarbij ik voelde dat thuis de cultuur van buiten minder hard moest worden gemaakt en buiten mijn achtergrond waar ik zo trots op was, moest verdedigen en uitleggen. Nu omarm ik deze overlevingsstrategie en leef ik nog steeds vanuit die simpele overtuiging: Als je elkaars perspectief leert zien, dan ontstaat verbinding.Ik heb Talen en Culturen van het Midden Oosten gestudeerd aan Universiteit Leiden. Ik ben werkzaam geweest in de sales en heb daarna een aantal jaren als jaarcoördinator binnen verschillende weekendscholen gewerkt. Hier werkte ik vooral met kinderen en hun ouders met een biculturele achtergrond.Nu spreek ik ouders van alle achtergronden die bij stichting iQ+ komen met hulpvragen rondom hoogbegaafdheid. Het valt mij op dat ouders met een migratieachtergrond vaker te maken hebben met vooroordelen dan andere ouders. Zelf van Marokkaanse komaf voel ik mij geroepen om het talent en potentie van ook deze kinderen onder de aandacht te brengen. Ik ben blij deze uitdaging samen met Leonieke Boogaard aan te gaan!
Leonieke Boogaard
Mijn naam is Leonieke Boogaard en ik ben ECHA specialist in Gifted Education. Hoogbegaafdheid is al meer dan 25 jaar een thema in bijna al mijn activiteiten. Ik werkte in het Voortgezet Onderwijs als docent biologie en coördinator Compacten en Verrijken. Ik werkte in het basisonderwijs als plusklasleerkracht en als invalleerkracht in het voltijds HB onderwijs. In mijn eigen praktijk coachte ik tientallen jongeren die vastgelopen waren in het onderwijs. Het thema hoogbegaafd met een migratieachtergrond kwam voor het eerst op mijn pad toen ik in 2009 als vrijwilliger bij Coach4You een Marokkaanse jongen begeleidde bij de overgang van basisschool naar gymnasium. Ik zag toen van dichtbij waar hij tegen aanliep. Het idee dat ik echt met dit thema aan de slag moest kwam toen ik in 2016 als leerkracht in het voltijds HB onderwijs terecht kwam op een ‘zwarte’ school, waar in de voltijds HB klas alleen maar ‘witte’ kinderen zaten. Dat kon toch niet kloppen? Toen ik eind 2019 Sima leerde kennen, waren we het er al snel over eens dat we campagne gingen voeren om meer aandacht te vragen voor hoogbegaafden met een migratieachtergrond.
Adviespanel
Karim amghar
Schrijver
Karim Amghar is een Nederlandse schrijver voor o.a. de NRC, auteur van de boeken Van Radicaal Naar Amicaal en HOOR MIJ ZIE MIJ, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst.
Lineke van Tricht
ECHA-specialist
in gifted education, directeur van Bureau Talent, freelance docent bij de RITHA-opleiding (Radboud International Training for High Ability, voorheen ECHA) en promovenda bij de Radboud Universiteit.
Marjolijn van Weerdenburg
Onderzoeker en docent
ik ben als onderzoeker en docent verbonden aan het Behavioural Science Institute (BSI) en aan het expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATiO).
Bart Vogelaar
Universitair docent
ik werk als universitair docent bij de Universiteit Leiden en als praktiserend psycholoog in de praktijk.